Motion till Kyrkomötet
Diakonala insatser mot arbetslösheten

Mot 2005:25

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att i samråd med Arbetsmarknadsverket, Försäkringskassan och Församlingsförbundet utforma en överenskommelse om samverkan i avsikt att underlätta rehabilitering av arbetslösa och långtidssjukskrivna genom möjligheter till arbetsträning och praktikarbete inom kyrkan.

Motivering

Ett av de stora samhällsproblemen idag är att många står utanför arbetsmarkanden genom arbetslöshet eller sjukskrivning. Att stå utanför arbetsmarknaden är inte bara ett problem för samhället utan också en större förlust för den som drabbas. Den öppna arbetslösheten är idag 5,2 procent i Västra Götaland och i landet i övrigt uppvisas liknande eller högre siffror. En grupp som drabbats särskilt hårt av att jobben inte följt med högkonjunkturen är gruppen unga. Här kan vi se en ökning av arbetslösheten som är oroväckande.

Att vara långtidssjuk eller arbetslös har en rad negativa följdverkningar. Forskning och erfarenhet visar att de som drabbats av långvarig arbetslöshet och frånvaro från arbete lätt hamnar i en känsla av utanförskap och av att inte vara behövd. Detta kan i sin tur leda till passivitet och depression. Samhällsansvaret för att stödja och skapa förutsättningar att komma tillbaka till arbetslivet är tydligt och vilar på arbetsförmedlingarna, socialtjänsten och försäkringskassorna, men samtidigt vet vi att det ofta inte räcker.

Vi kan genom flera intressanta försök, framförallt på ungdomsområdet, se positiva effekter av en ökad samverkan mellan ansvariga myndigheter, kommuner och föreningsliv. Genom ökad samverkan där föreningslivet får en tydlig roll har nya förutsättningar skapats för dem som varit utanför arbetsmarknaden att komma tillbaka eller att få in en fot på arbetsmarknaden. Två sådana exempel är Urkraft i Skellefteå och KFUM i Jönköping som gett bra resultat och som bygger på att bygga upp stödpunkter för unga och inrätta en form av mentorprogram. Även från kyrkans område finns flera exempel där man på ett föredömligt sätt fått fram arbetstillfällen för personer som står utanför den ordinarie arbetsmarknaden genom projekt bl.a. för återvinning.

Liknande effekter kan vi också se i andra samverkansprojekt som de fackliga organisationerna haft. Vi anser att också kyrkan måste ta ett större ansvar än vad vi hitintills har tagit för att stödja de som står utanför. Kyrkan har starka traditioner och stor kompetens att medverka i samhällets olika åtgärder för att underlätta situationen för de drabbade och deras familjer. Vi anser att man inom det diakonala arbetet bör pröva olika vägar för att bistå drabbade och utsatta människor som är arbetslösa och sjuka. Kyrkan har både förutsättningar och möjligheter att ge ett stöd i form av arbetsträning och praktikplatser utöver diakoniverksamheten. Genom att rikta sig till gruppen arbetslösa och långtidssjukskrivna kan kyrkan spela en viktig roll för att medverka till att aktivera och involvera dem i en gemenskap.

Det praktiska genomförandet på lokalplanet måste ske i nära samverkan med arbetsförmedling, försäkringskassa, kommun och rehabverksamhet.

Skene m.fl. orter den 15 juli 2005

Sven Håkansson Wivi-Anne Radesjö Sigvard Raask